הצהרת המהפכנים הקומוניסטים הבינלאומיים: להילחם באימפריאליזם ובמלחמה! עובדי העולם התאחדו! 

הקפיטליזם זוהי מערכת חולה שמזמן עברה את התועלת שלה. בעידן הדעיכה הסנילית שלה, היא מייצרת מלחמה, גזענות, עוני ורעב. האימפריאליזם, השלב הגבוה ביותר של הקפיטליזם, מאופיין במאבק בין כנופיות שונות של שודדים קפיטליסטים על חלוקת השלל. היום, כשהשלל מצטמצם תחת השפעת המשבר של הקפיטליזם, מאבקם מתגבר, ואנו עדים להתגברות חדשה של מיליטריזם ומלחמה.

המלחמה בעזה נתנה לנו את ההדגמה הגרפית ביותר של הברבריות של הקפיטליזם. האימפריאליסטים המערביים נתנו את תמיכתם המלאה, הנלהבת והחומרית לטבח ורצח העם של 40,000 גברים, נשים וילדים חסרי הגנה על ידי מכונת המלחמה הישראלית. בעשותם כך, הם חשפו את כל הדיבורים הצבועים שלהם על "ערכי המערב", "הסדר הבינלאומי שמבוסס על חוקים",ואי הפרה של זכויות האדם.

כל הדרשות שלהם ודמעות התנין על פשעי המלחמה הרוסיים באוקראינה נחשפו כצביעות. זה לא למען חירות אוקראינה או ריבונותה, אלא כדי להחליש את רוסיה כמעצמה יריבה שהעם האוקראיני הושלך כתחמושת תותחים אל תוך טבח אימפריאליסטי נוסף.

המלחמות האלו, בעזה ובאוקראינה, הן רק שתי דוגמאות לברבריות שהקפיטליזם מתסיס ברחבי העולם. עזה, אוקראינה, קונגו, סודאן, המתחים הגוברים במצרי טאיוואן, מלחמות ומלחמות אזרחים ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם—זה התמונה של העתיד שהקפיטליזם מכין לאנושות.

בעידן הגסיסה של הקפיטליזם, מלחמות ריאקציוניות ואימפריאליסטיות מתפשטות. מיליוני אנשים עניים ואנשים מהמעמד העובד הם אלו שמשלמים על כך: במוות, פציעות ומחלות; באמצעות העקירה ההמונית של 117 מיליון אנשים ויותר; בהרס מקורות פרנסה ועליית מחירים. כל זה למען רווחי הקומץ הקטן של מיליארדרים טפילים שאינם נבחרים ואינם אחראים.

אבל יש צד נוסף לתהליך הזה. מיליונים, ואפילו מאות מיליונים, הולכים ונהיים יותר רדיקלים. הם מחפשים הנהגה שנלחמת נגד מיליטריזם, נגד מלחמה, ונגד אימפריאליזם. המיליונים שמפגינים נגד המלחמה בעזה ועם תנועת המאהלים ההמונית הוכיחו זאת.

הזמן בשל לקמפיין רחב היקף ובינלאומי סביב תוכנית ברורה להיאבק במיליטריזם ובאימפריאליזם. לשם כך, ההנהגה הקומוניסטית המהפכנית הבינלאומית מציעה את התוכנית הבאה כנקודת התחלה לקמפיין הזה, ואנו קוראים לכל אדם או ארגון המתנגד ברצינות למלחמה אימפריאליסטית ליצור איתנו קשר, להצטרף לקמפיין ולצאת יחד איתנו למשימה הזו.

מטרתנו היא להגיע לכל קמפוס, בית ספר, ארגון עובדים, איגוד ומקום עבודה כדי לתת ביטוי ברור לזעם שגובר בחברה ולכוון את הזעם נגד האחראים לברבריות ההולכת וגוברת סביבנו: מעמדות השלטון האימפריאליסטיות שלנו.

שירותי בריאות לא לוחמה! ספרים לא פצצות! 

כשהמערכת הקפיטליסטית נכנסת למשבר, כשהשווקים מתכווצים וההזדמנויות להשקעה נעלמות, המאבק בין המעצמות האימפריאליסטיות מתעצם יותר ויותר. בכל רחבי העולם הן מחדדות את סכיניהן כדי להגן על השווקים שלהן, על תחומי ההשפעה שלהן, ועל שדות ההשקעה שלהן, ולהרחיבם.

הקריאה נשמעה מכל עבר מצד המעמד השולט: "נשק לפני חמאה!" בשנת 2023 בלבד, ההוצאה הגלובלית על ביטחון עלתה ב-9% לשיא של 2.2 טריליון דולר לשנה. זה שווה לשלוש מאות ושש דולר לכל גבר, אישה וילד על כדור הארץ.

הם מצליחים למצוא את השפע הזה עבור המגזר הצבאי. הם מוצאים מיליארדים כסיוע צבאי למכונת המלחמה הישראלית ולמטחנת הבשר המדממת באוקראינה. ובכל זאת, במשך עשרות שנים נאמר לנו שהארונות ריקים, שאנחנו חיים מעבר ליכולתנו ולכן עלינו לקבל את ההתקפות על החינוך, הבריאות ושירותים ציבוריים אחרים. ובאותו הזמן שהם מתכוננים לקיצוצים נוספים בשירותים הציבוריים, הם מתחייבים לסכומים עצומים לצבא.

אותם אדונים ונשים שטוענים שהם אינם מוצאים מימון לחינוך, מצאו סכומים עצומים כדי להפוך את בתיהם של שני מיליון תושבים בעזה להריסות. הם טוענים שהם לא יכולים להרשות לעצמם לבנות בתי ספר ואוניברסיטאות חדשות בבית, ובכל זאת הם מצאו את הכסף כדי להפוך את כל 12 האוניברסיטאות בעזה לאבק בתוך 100 הימים הראשונים של המלחמה.

באירופה, ההוצאה הצבאית עלתה ב-16% משנה לשנה בשנת 2023. זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה בשנת 2022, קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הודיע על קרן חדשה של 100 מיליארד יורו שתוקדש לחימוש מחדש של גרמניה. זה בנוסף לעלייה של 55% בהוצאות הביטחון מאז 2014.

הכסף הזה חייב להגיע מאיפשהו, והשנה, 30.6 מיליארד יורו יקוצצו מההוצאות הציבוריות בכל התחומים, כולל בריאות, טיפול בילדים ותחבורה ציבורית. וזה רק ההתחלה.

בבריטניה, בשנה האחרונה בלבד ההוצאות על ביטחון עלו ב-7.9%. תשוו את זה לקיצוץ של 1.2% בבריאות המתוכנן לשנת 2024, הקיצוץ המשמעותי ביותר בהוצאות הבריאות בבריטניה מאז שנות ה-70. ראש הממשלה החדש של בריטניה מהמפלגה ה"עבודה", קיר סטארמר, התעקש שאינו יכול להבטיח כסף למערכת הבריאות המתפוררת או לילדים רעבים, אך הוא הבטיח מיד מיליארדים בנשק לאוקראינה.

המצב דומה גם בשאר המדינות האימפריאליסטיות. ביפן ההוצאה על ביטחון עלתה ב-11% בשנה אחת; בשוודיה ב-12%. התמונה דומה כמעט בכל מקום.

בפסגת יום השנה ה-75 לנאט"ו השנה, הוכרז כי מספר שיא של חברי הברית מוציאים מעל 2% מהתמ"ג על ביטחון: 23 מתוך 31 חברי הברית, לעומת שלושה בלבד לפני עשר שנים. ובכל זאת, גם זה לא נחשב מספיק טוב.

האימפריאליסטים הבהירו שתוכניותיהם להגדלת הצבא בקושי התחילו. הם מתכוננים לעידן של מלחמה והרס, שבו המערכת שלהם גוררת אותנו עמוק יותר ויותר. חלק גדול יותר ויותר מהמאמץ האנושי יבוזבז בייצור הלא פרודוקטיבי של נשק.

במקום להוסיף משהו לכלכלה, ייצור נשק מכוון בדיוק להרוס את הייצור. מאות מיליארדי דולרים שיוצאים בדרך הזאת בלי ליצור שום דבר פרודוקטיבי או שימושי, יובילו בהכרח לאינפלציה נוספת, אשר תורגש על ידי מיליונים. אנחנו נהיה נאלצים לשלם על החימוש מחדש פעמיים – לא רק בתקציבים קטנים יותר לחינוך, בריאות וכו', אלא גם במחירים גבוהים יותר.

תתארו לעצמכם מה אפשר היה לעשות עם סכום של 2.2 טריליון דולר בשנה שצפוי לעלות. הכסף הזה בלבד יכול לכסות שני שלישים מההשקעה הנדרשת, המוערכת ב-3.5 טריליון דולר בשנה, למאבק בשינויי האקלים. או שאפשר היה לתת לכל אדם חינוך איכותי בחינם. כמה רופאים ואחיות אפשר היה להכשיר כדי לאייש מערכות בריאות חדשות, שבינתיים מאפשרים להן להתפורר? רק 40 מיליארד דולר בשנה (פחות מ-2% מההוצאה הצבאית העולמית) יכולים להאכיל את 850 מיליון האנשים שחיים כיום ברעב.

במכה אחת, היינו יכולים לפתור מספר כלשהו מהבעיות הרבות שהאנושות מתמודדת איתן. ולמה איננו עושים זאת? רק בגלל שהנשרים האימפריאליסטים חייבים להגן על רווחיהם ותחומיהם בחומות נשק, טנקים וארטילריה.

אנחנו אומרים:

למוטט את נאט"ו ואת הבריתות והארגונים האימפריאליסטיים!

בריאות לפני מלחמה!

ספרים לפני פצצות!

להפקיע את הבנקים ואת יצרני הנשק! 

איפה שיש שוקתות של טריליונים, יש גם כאלה שטומנים בהם את חוטמם. סוחרי המוות, כמו לוקהיד מרטין, ריית'און, ג'נרל דיינמיקס, BAE סיסטמס ואחרים, מלקקים את השפתיים שלהם לנוכח עידן של מלחמות אימפריאליסטיות מוגברות.

"אתם יודעים, המצב בישראל הוא כמובן נורא, למען האמת," אמר מנהל הכספים הראשי של יצרנית הנשק ג'נרל דיינמיקס בפגישה עם משקיעים, שבועיים לאחר תחילת הטבח המלא של ישראל בעזה. אבל מייד לאחר מכן שינה את טון דבריו, כשהוא תיאר את ההזדמנויות הפנטסטיות שהמלחמה פותחת להזמנות של פגזי ארטילריה.

כפי שלנין אמר לפני יותר ממאה שנה, "מלחמה היא 'נוראה'? כן, נוראה, אך רווחית ביותר."

מאז פברואר 2022, יצרנית הנשק הבריטית, BAE סיסטמס, ראתה את מחיר המניות שלה מכפיל את עצמו, והיא מצפה לעלייה נוספת של 12% במכירות שלה בשנת 2024. בעוד ששאר הכלכלה העולמית מדשדשת, לוקהיד מרטין, ג'נרל דיינמיקס, ונורת'רופ גרומן מצפות שמחירי המניות שלהן יעלו בין 5 ל-7% השנה.

החברות האלו מרוויחות בקביעות תשואות שנתיות של 10 עד 12% על ידי דחיפת מכונות המלחמה האימפריאליסטיות. איפה עוד בעולם ניתן להשיג תשואות עצומות כאלה?

סופרמרקטים, ענקיות האנרגיה ואחרים מנצלים גם הם באופן קבוע את השיבושים בשרשראות האספקה ותוצאות נוספות של המלחמות כדי להעלות מחירים, שלא לדבר על אלו שמתנפלים על הזדמנויות הרווח מהשיקום לאחר סיום המלחמה. אנחנו אומרים: להחרים את הרווחים הנובעים ממיליטריזם ולהלאים את תעשיות המלחמה.

רבים מהפעילים הפציפיסטים למען פירוק נשק, בכוונות הטובות ביותר, קוראים לסגירת מפעלי הנשק. אך בכך, הם משרתים באופן בלתי מכוון את ניכורו של המגזר הזה של עובדים חזקים, אשר יפוטרו בעקבות כך. מאות אלפי עובדים מיומנים מועסקים בתעשיות הנשק. שלא לדבר על האקדמאים הרבים שהמחקר שלהם מוטה על ידי משקיעים מהמגזר הביטחוני לקידום אמנות הרצח ההמוני. במקום לזרוק את העובדים, יחד עם המפעלים, אל פח האשפה, יש לשים את הכישורים האלו לשימוש טוב יותר.

במקום לסגור את המפעלים האלו, הלאמת תעשיית הנשק והבנקים המרכזיים תחת שליטת העובדים תאפשר להם לשמש לייצור מוצרים חברתיים מועילים. תחת שליטת העובדים, עם מימון מלא מהמגזר הבנקאי המולאם והרווחים המוחרמים של סוחרי הנשק, העובדים יוכלו בקלות לפתח תוכניות להפיכת המפעלים.

במקום לייצר אמצעי הרס, הם יוכלו לייצר בתוך זמן קצר מוצרים חברתיים מועילים, הקשורים למשל לתעשיות הירוקות המתפתחות. האפשרות הזו הוכחה בפועל: אנחנו מציינים את הדוגמה של תוכנית לוקאס בבריטניה בשנות ה-70, כאשר עובדים במפעל נשק פיתחו בדיוק תוכנית כזו, מפורטת ומחושבת, להפיכת המפעל שלהם.

לכן, אנחנו אומרים:

להחרים את אלה שמרוויחים מהמלחמה!

להחרים את סוחרי המוות!

להחרים את הבנקים הקשורים באלף ואחד חוטים לתעשיות המלחמה!

לא לפיצויים!

יש להעביר את כל החברות המולאמות לשליטת העובדים ולהתאים את המפעלים לצרכים חברתיים מועילים!

להגן על זכויות דמוקרטיות! 

במערב כולו, המירוץ הזה לקראת מיליטריזם מתרחש תחת אותם סיסמאות: ספינות קרב ופצצות נדרשות כדי "להבטיח את ביטחוננו" ו"לשמור על הדמוקרטיה שלנו."

ומה לגבי ה"דמוקרטיה" הזו שהם כביכול "שומרים" עליה? בכל מקום, המיליטריזציה מלווה באותם הדברים: צנזורה, קמפיין היסטרי נגד כל התנגדות להרפתקאות צבאיות, דיכוי ישיר, ושחיקה בזכויות הדמוקרטיות שהושגו במאמץ רב.

המלחמה בעזה זוכה לתמיכה מלאה מצד משטרים במערב, למרות שרוב האוכלוסייה מתנגדת לה. איפה ה"דמוקרטיה" כאן?

בגרמניה, המעמד השולט עורר ממש היסטריה. הם כעת משלבים את תמיכתם המלאה בטבח בעזה עם קמפיין אנטי-מהגרי ואיסלמופובי, עם חוקים חדשים שהוצגו שידרשו באורח שערורייתי מאזרחים חדשים להכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל.

ראינו הפגנות שקטות נגד רצח העם נאסרות, אגודות סטודנטים נסגרות, ומאהלים שהודחקו באכזריות על ידי המשטרה מאוניברסיטת UCLA ועד לאוניברסיטת אמסטרדם. אותה משטרה עומדת מנגד כאשר המון ציוני תוקף סטודנטים חסרי ההגנה. בגרמניה ובצרפת ראינו ניסיונות לאסור הפגנות פרו-פלסטיניות. שר האוצר לשעבר של יוון, יאניס ורופאקיס, אפילו נאסר מלהיכנס לגרמניה לכנס של סולידריות עם פלסטין. איפה הזכות הקדושה ל"חופש ההתאספות"?

בינתיים, המתנגדים למלחמות המתרחשות באוקראינה ובעזה מושמצים על ידי העיתונות ה"חופשית" כ"סוכנים של פוטין," "אנטישמים," "תומכי חמאס," וכדומה. בצרפת, ראינו קמפיין אכזרי מצד העיתונות וכל המפלגות, מימין ומשמאל, שתוקפים את מלנשון ואת מפלגת צרפת הלא-כפופה כ"אנטישמים" בשל התנגדותם למלחמה בעזה. הנה העיתונות ה"חופשית" בפעולה.

אם לא יותר מזה, נאמר לנו שבמסגרת הקפיטליזם יש לנו לפחות זכות דמוקרטית אחת בלתי ניתנת לערעור: הזכות להוציא את כספנו איך שנרצה. ובכל זאת, ממשלות רבות דנות כעת בגלוי בחוקי אנטי-BDS, שיהפכו את זה לבלתי חוקי לקרוא לחרם על ישראל. מדינות רבות בארה"ב, וכן אוניברסיטאות וגופים ציבוריים בארה"ב ובבריטניה, כבר אוסרים את ה-BDS.

אומרים לנו שקפיטליזם ודמוקרטיה הולכים יד ביד. האשליה הזו מתפוגגת במגע עם המציאות. בתקופות של צמיחה, לפחות במדינות העשירות, המעמד השולט יכול היה להרשות לעצמו לאפשר חירויות דמוקרטיות מסוימות. אך ככל שהסתירות המעמדיות והלאומיות מתחדדות, כך המעמד השולט נאלץ לוותר על הפורמליות של הדמוקרטיה. עבור המעמד הקפיטליסטי שפשט את הרגל, זהו מותרות שהם יכולים להרשות לעצמם פחות ופחות.

אנחנו אומרים:

להגן על הזכות לחופש הביטוי! לא להשתקת האנטי-אימפריאליסטים.

להגן על הזכות להפגין! 

נגד הדיכוי של תנועת ההתנגדות למלחמה!

להפסיק את הקרימינליזציה של התנועה נגד הטבח בעזה!

כדי לסיים את המלחמה עלינו לשים קץ לקפיטליזם! 

הקפיטליזם פירושו מלחמה. מאז שפרץ המשבר ב-2008, השווקים וההזדמנויות להשקעה מצטמצמים. הקפיטליזם התיישן. כוחות הייצור נחנקים בתוך כותונת הכבילה של שווקים לאומיים ורכוש פרטי. העלייה במיליטריזם ובמלחמה, כאשר כל מעצמה אימפריאליסטית מנסה לנכס לעצמה שווקים ומשאבים על חשבון מתחרותיה, היא הנקודה הסופית ההגיונית של משבר הקפיטליזם.

הירידה היחסית של האימפריאליזם האמריקאי מדגישה את התהליך הזה. היא כבר לא מסוגלת למנוע מתחרותיה לבסס את עצמן ברמה אזורית. גם בעלות בריתה מבינות שעליהן לסמוך על עוצמתן הצבאית כדי להגן על האינטרסים שלהן, ולכן מתבצע בניית כוח צבאי באירופה ובאזור האוקיינוס השקט.

כנופיות השודדים השונות בעולם, אויבות וידידות של ארה"ב כאחד, למדו היטב את הזוועה המדממת המתרחשת באוקראינה, שחשפה את חולשתה של אמריקה. בתי הקולנוע של המלחמות האימפריאליסטיות ומלחמות הפרוקסי שיבואו מבטיחים להיות מטחנות בשר קטלניות ומתישות. לשם כך יידרשו חיילים, נשק קונבנציונלי וכמויות אדירות של ארטילריה.

העובדים והנוער יהיו אלו שישלמו - עם רמת חייהם ועם חייהם עצמם. בנוסף למאות מיליארדי הדולרים הנשפכים לתעשיות המלחמה, ישנו דיון פתוח על החזרת גיוס חובה במדינות רבות לראשונה מאז המלחמה הקרה.

למרבה הצער, מה שנקרא "השמאל", עד כמה שלא יישר קו עם אחת המעצמות האימפריאליסטיות, צמצם את עצמו לקריאות הפציפיסטיות העלובות ביותר ל"שלום" - וחמור מכך, לארגונים כמו האומות המאוחדות להיכנס לתמונה. אך "השלום" האימפריאליסטי תמיד מהווה רק הקדמה ותקופת הכנה למלחמות אימפריאליסטיות חדשות.

באשר לאומות המאוחדות, תיאורו של לנין לגבי קודמה, חבר הלאומים, הוא די מדויק: זהו פשוט "מטבח של גנבים". זה רק פורום שבו הזכויות והחיים של עמים שלמים נסחרים כמטבע קטן ביחסים בין המעצמות האימפריאליסטיות. כאשר הגנבים אינם מסכימים ביניהם, זה חסר תועלת. כאשר האימפריאליזם האמריקאי יכול לקבל את אישור האו"ם למטרותיו האימפריאליסטיות בחו"ל, כמו במלחמת קוריאה בשנים של 1950-53, רצח לומומבה בקונגו ב-1961, מלחמת המפרץ של 1991, וההתערבות הצבאית בהאיטי מ-2004, הוא שמח להשתמש בגוף הזה כהסוואה לאינטרסים החשופים שלו. כאשר האו"ם מצביע על החלטות שאינן מוצאות חן בעיניו (כמו במקרה של קובה ופלסטין), הוא מתעלם מהן בביטחון שלא יהיו לכך השלכות.

מה שהפציפיסטים אינם מבינים זה שמיליטריזם ומלחמה אינם תוצר של מדיניות רעה מצד מפלגה בורגנית זו או אחרת, או משרד זה או אחר. שום גוף בינלאומי לא יכול "לעלות מעל" הלוחמים ולכפות שלום על העולם. המלחמה והמיליטריזם הם תוצאה אורגנית והכרחית של הקפיטליזם בעידן ההתפוררות האימפריאליסטית שלו.

כפי שהסביר קלאוזביץ באופן מבריק, "המלחמה היא פשוט המשך המדיניות באמצעים אחרים". והמדיניות של הקומוניסטים המהפכניים בתקופות של מלחמה אימפריאליסטית היא פשוט המשך המדיניות שלנו בתקופות של שלום אימפריאליסטי.

בלב מדינות האימפריאליזם, במילותיו של המהפכן הגדול והלוחם נגד המיליטריזם, קרל ליבקנכט, "האויב העיקרי שלנו נמצא בבית!" עלינו להילחם כדי להפיל את מעוררי המלחמה בבית, כדי לעצור את התוכניות האימפריאליסטיות של המעמד השליט שלנו. רק מלחמת מעמדות יכולה לעצור את מכונת המלחמה האימפריאליסטית. רק מהפכה סוציאליסטית יכולה להפיל את הקפיטליזם ולפתוח את הדרך לעידן שלום אמיתי.

לכן, אנחנו חוזרים על הקריאה שלנו. לעובדים, לצעירים, לארגוני שמאל וקומוניסטים, לאיגודי עובדים מקומיים, לקבוצות סטודנטים, ולכל מי שרציני לגבי סיום המלחמה, המיליטריזם והאימפריאליזם: הבה נעבוד יחד.

אנו מבקשים לעבוד עם כל מי שמסכים על הנקודות הבסיסיות האלו לקראת בניית קמפיין בינלאומי, מהפכני, אנטי-אימפריאליסטי רציני נגד מיליטריזם ומלחמה. קיימת המוטיבציה לכך, ותפקידנו הוא לארגן אותה ולתת לה תוכנית פעולה פוליטית ברורה. אנו אומרים:

נגד אימפריאליזם ומיליטריזם! עצרו את המלחמות האינסופיות!

למטה עם מעוררי המלחמה!

שלום בין העמים, מלחמה נגד המיליארדרים!

פועלי העולם התאחדו!